Dieta Dukana

Tłuszczyk, wałeczki, boczki – jakkolwiek byśmy tego nie nazwali, nie ukryjemy że nie lubimy niektórych części swojego ciała. Naszą frustrację potęguje również nieustannie przemieszczająca się strzałka na domowej wadze, która raz przynosi nam radość, a raz smutek i zrezygnowanie. Istnieje jednak sposób, dzięki któremu na zawsze pozbędziemy się problemów z nadwagą i wreszcie zaczniemy prowadzić zdrowy tryb życia.

O diecie dra Dukana słyszeliśmy już prawie wszyscy, jednak niewielu z nas zadało sobie tyle trudu, aby dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Zacznijmy więc od przytoczenia jej krótkiej historii. W latach 70-tych dr Dukan pracował w jednym z paryskich centrów medycznych, gdzie zetknął się z problemem otyłości. Początkowo swoich pacjentów leczył tradycyjnymi metodami, czyli poprzez ograniczenie kalorii i objętości posiłku, zauważył jednak, że taka dieta nie przynosi szybkich efektów, co nie pozwala na wzbudzenie odpowiedniej motywacji. Ponadto, małe posiłki jedynie rozbudzały apetyt odchudzających się i powodowały ich rozdrażnienie. Postanowił to zmienić.

Dość szybko opracował alternatywny sposób żywienia, pozwalający na zjadanie pełnowymiarowych posiłków, ograniczając przy tym udział tych składników, które spowalniają proces utraty wagi. W ten sposób powstała dieta proteinowa, którą już wkrótce miał się zachwycić cały świat.

W 2000 roku dr Pierre Dukan wydał swoją pierwszą książkę, w której dokładnie opisał zasady swojej metody i dał wskazówki dla chcących zawalczyć o ostateczne zwycięstwo nad tłuszczem. Książka o tytule „Je ne sais pas maigrir” („Nie potrafię schudnąć”) stała się wielkim sukcesem i w kolejnych latach przetłumaczono ją na ponad 14 języków, w tym także i polski.

Dieta opiera się o 4 fazy – uderzeniową, naprzemienną, utrwalenia i stabilizacji. Podczas każdej z faz tracimy kolejne kilogramy i uczymy się zasad racjonalnego odżywiania. Na każdy etap walki, dr Dukan przygotował kompletne listy produktów, które możemy spożywać. Przykładowo, w fazie I, lista składa się z około 100 składników, z których jesteśmy w stanie przygotować wartościowe posiłki na każdą porę dnia. Wraz z kolejnymi stopniami diety, do naszego menu wchodzi coraz więcej różnych produktów, aż w końcu możemy jeść wszystkie produkty, na które przyjdzie nam ochota.

Dieta cieszy się taką popularnością dzięki spektakularnym efektom, jakie można osiągnąć za jej pomocą, ale także dzięki wykluczeniu z niej wszystkich form głodówki, obecnej w prawie każdej innej metodzie odchudzania. Dzięki temu, że stosujący ją jest po posiłkach syty, z radością poddaje się kolejnym etapom, które przynoszą spadek wagi i stopniową odbudowę pewności siebie. Pozostając pod „opieką” dra Dukana, nabieramy nowych nawyków żywieniowych, które pozwalają nam na utrzymanie wagi nawet po zakończeniu trzech pierwszych faz programu.

Odchudzanie najlepiej rozpocząć od lektury książki „Nie potrafię schudnąć”, dostępnej w polskich księgarniach od 2010 roku, a następnie zapoznać się z internetowymi forami, które są źródłem wiedzy o polskich zamiennikach przepisów przedstawionych przez dr Dukana. Potem pozostaje nam jedynie opracować wstępne menu i… zacząć się odchudzać!

Komentarze zamknięte.